Kantoorinrichting AstraZeneca succes dankzij betrokkenheid

AstraZeneca is een Zweeds-Brits farmaceutisch bedrijf, één van de grootste producenten van medicijnen ter wereld. De kantoorinrichting van AstraZeneca in Den Haag bood een enorme uitdaging, zowel in design als in planning. Charles & More is als trotse partner betrokken geweest bij dit project, in eerste instantie door een specifieke vraag vanuit de architect en vervolgens in samenwerking met het projectmanagement bureau voor het volledige project. Benieuwd naar de uitdagingen en oplossingen van AstraZeneca? In dit artikel nemen we je mee in het project.

Expertise gevraagd door architect

De architect van dit project kwam met een zeer specifieke vraag bij Charles & More: ontwikkel een duo werkplek met wangsysteem, waarin de ronde vormen van het interieurontwerp terugkomen.

De ronde vormen in het ontwerp van de architect zijn doorgetrokken in alle elementen van het kantoor, inclusief het meubilair. Daaruit is dit specifieke vraagstuk over de werkplekken tot stand gekomen, waar de ronde vormen van de wangsystemen een visuele afscheiding van de werkomgeving en een rustige werkplek creëren.

“De architect van Olav’s Office heeft ons benaderd omdat hij ons en onze expertise al kende en verwachtte dat wij met ons netwerk aan fabrikanten een oplossing voor zijn ontwerp konden realiseren. ”- Remco Beekers, eigenaar Charles & More

Maatwerk in meubilair
De werkplekken vragen een op maat gemaakt ontwerp. Die vraag is door het team van Charles & More uitgezet bij verschillende fabrikanten. Na een inventarisatie van de mogelijkheden en het testen van de verschillende technieken en materialen is gekozen voor een samenwerking met een Nederlandse fabrikant.
Deze specifieke vraag van de architect heeft het team van Charles & More de kans gegeven om vrijblijvend mee te denken over de inrichting van het AstraZeneca kantoor, nog voordat hetbprojectmanagement team op zoek ging naar een projectpartner voor de kantoorinrichting. Die input heeft ervoor gezorgd dat we ook mee mochten doen aan de aanbesteding voor de inrichting.
Samenwerking projectmanagement bureau Drees & Sommer
Projecten waar een projectmanagement bureau bij betrokken is worden na het ontwerp door de architect aan verschillende projectinrichters aangeboden. Op basis van de specificatielijst met de technische en esthetische wensen per ruimte gaat de projectinrichter aan de slag met een vertaling naar een offerte inclusief materialen, meubilair en service. In deze situatie is door de architect over alles nagedacht, van kleur tot aan de afmetingen van de bureauschermen en van de stoelen tot de zit-sta bureaus.
Offerte en plan van aanpak kantoorinrichting

Tijdens het offerte traject is er contact met zowel de projectmanager als de architect om de details uit te werken en alternatieven te bespreken. Samen met de andere partijen maakt het team van Charles & More een offerte en plan van aanpak, inclusief visuele presentatie met foto’s van het gekozen meubilair.

“We zijn uitgenodigd om ons plan toe te lichten en vragen van de opdrachtgever te beantwoorden. In dit gesprek laten we zien dat we vanuit het ontwerp meedenken over de inrichting en zelf met alternatieven komen, maar het is ook het moment voor de opdrachtgever om te ervaren hoe wij communiceren en meedenken en of zij een goed gevoel hebben bij een samenwerking.” – Remco Beekers, eigenaar Charles & More

Inkoop, productie en montage

Zodra de offerte akkoord is gaat de opdracht lopen en start het team van Charles & More met de inkoop van materialen en (maatwerk) meubilair. Als projectinrichter is Charles & More onderdeel van het bouwteam, met onder andere de aannemer, projectmanagers en onderaannemers. Het gehele kantoor beslaat 3.000 m 2 en moest in zeer korte tijd opgeleverd worden. Dat vergt een strakke planning van het bouwteam, waarin initieel twee weken werd opgenomen voor het leveren en monteren van het volledige interieur. Twee weken is ruim, maar er ontstond al snel vertraging in de bouw waardoor uiteindelijk drie dagen over bleven.

“De deadline van de opdrachtgever verschuift niet en wij zijn de laatste in de keten, dus dit was best een uitdaging. We hebben dat opgelost door twee teams te creëren: één team voor de werkplekken en kasten, één team voor al het overige meubilair. Zo hebben we in drie dagen tijd het hele project volledig gemonteerd en opgeleverd, daar zijn we heel trots op.” – Remco Beekers, eigenaar Charles & More

Kantoorinrichting AstraZeneca
Het kantoor van AstraZeneca in Den Haag is zo ontworpen dat elke ruimte meerdere functies dient. Er zijn verschillende plekken om gefocust te werken of juist samen te komen met collega’s of te presenteren. Ook het restaurant is hier een mooi voorbeeld van, het is zo ingericht dat het ook geschikt is voor informeel overleg en presentaties.
Zoals eerder besproken zijn de duo werkplekken speciaal voor AstraZeneca ontworpen. Dit project staat boordevol maatwerk, zoals de balie en kasten bij de entree, verschillende podia en al het losse meubilair. Het is ook een zeer compleet project waarin naast design en functionaliteit ook aandacht is geweest voor akoestiek.
Invloed van hybride werken op kantoorinrichting
Het ontwerp en de realisatie van deze inrichting zijn gerealiseerd voordat de coronapandemie onze manier van werken versneld heeft veranderd. Daarom is Charles & More inmiddels verder met de volgende stap voor AstraZeneca. “Wij blijven altijd in contact met klanten, zodat we ze kunnen helpen bij vragen en veranderingen.”
Bij AstraZeneca is inmiddels een meeting center gemaakt, waarin iedereen met een veilig gevoel samen kan komen. “Nu zijn we bezig met de volgende fase: belcellen en concentratieruimtes waardoor het hybride werken nog beter toegepast kan worden.”
Betrokken projectpartners maken het succes
Terugkijkend noemt Remco de enorme betrokkenheid van AstraZeneca als een onmisbare factor in het succes van dit project. “We werkten daar met een team van zeer betrokken mensen, die zelf met goede suggesties kwamen en open stonden voor ideeën. Dit creëert een wisselwerking waar het project alleen maar beter van wordt.Het zorgde voor een fantastisch resultaat én een relatie waar we zeer trots op zijn.” Op zoek naar een partner in projectinrichting? Bij Charles & More zit u direct aan tafel met de juiste mensen, die zich verdiepen in uw wensen en vanuit een creatieve visie met u mee kunnen denken.

contact

Verrijn Stuartweg 1E
1112 AW Amsterdam - Diemen

info@charlesandmore.nl
+31(0)20 - 214 9919

LET'S MAKE SOME SPARKLING
CHANGES TOGETHER...

Algemene voorwaarden | Privacy Policy | Copyright 2020 - 2022 Charles and More

Loading...